از صفر تا صد تعویض باتری ماشین در ۱۲ مرحله

از آنجا که باتری ماشین یک کالای مصرفی به حساب می‌آید، تعجبی ندارد اگر روزی سوار ماشین خود بشوید و هرکاری بکنید ماشین‌تان روشن نشود. البته لازم نیست حتما ماشین‌تان دست‌هایتان را در پوست گردو باقی بگذارند تا متوجه شوید که باید باتری ماشین‌تان را تعویض کنید. زیرا باتری ماشین پیش از آنکه تخلیه بشود و از کار بیافتد همیشه نشانه‌های به رانندگان ارائه می‌کند. چنین شرایطی قطعا برای هیچ‌ کس لذت‌بخش نیست، چرا که باتری خراب فقط و فقط به معنی هزینه اجباری برای خرید باتری جدید می‌باشد. در چنین مواقعی بد نیست تا حدی با چم و خم نحوه تعویض باتری ماشین آشنایی داشته باشید؛ در این‌صورت می‌توانید کمی صرفه‌جویی هم کرده و خودتان را از شر هزینه نصب باتری جدید برهانید.

ما در این مقاله با دقت و به تفصیل به آموزش نحوه تعویض باتری ماشین پرداخته‌ایم، همچنین با نگاهی کوتاه به عوامل احتمالی تخلیه باتری، علائمی که به ما نشان می‌دهند زمان تعویض باتری ماشین فرا رسیده است را به شما معرفی کرده‌ایم. بنابراین بهتر است نگاهی به این مقاله بیاندازید تا روزی که نوبت به تعویض باتری شما رسید، در هزینه‌ایتان صرفه‌جویی کرده و خودتان باتری جدیدتان را نصب کنید. 

چه زمانی باید باتری ماشین را تعویض کنیم؟

چندین دلیل و مشکل الکتریکی وجود دارند که می‌توانند موجب بشوند که ماشین استارت نخورده و روشن نشود. تفاوتی ندارد که باتری ماشین‌تان نو باشد یا کهنه، در صورت خالی بودن باتری، باتری به باتری کردن ماشین می‌تواند شارژ کافی برای رسیدن به مقصد را در اختیارتان بگذارد، اما در عین حال باعث می‌شود که از مشکل باتری ماشین‌تان چشم‌پوشی کنید.

پیش از اقدام به تعویض باتری، نخست باید آن را آزمایش کرد زیرا دلایلی دیگری هم برای روشن نشدن ماشین وجود دارد؛ از جمله خرابی دینام، کوتاهی مدار و غیره. اگر مشکل ماشین چیزی از این قبیل باشد، ماشین به باتری نو آسیب زده و در نهایت روشن هم نخواهد شد.

عموما طول عمر باتری‌های ماشین چیزی بین ۳ تا ۵ سال است. عواملی مانند حرارت، استفاده سنگین و ثابت نبودن باتری در کاپوت همگی روی طول عمر باتری تاثیر به‌سزایی خواهند داشت. علائمی که نشان می‌دهند باتری دچار مشکل شده است و زمان تعویض باتری ماشین رسیده است عبارتند از:

•  عدم واکنش هنگام استارت زدن: وقتی ماشین را استارت می‌زنید و هیچ اتفاقی نمی‎‌افتد و هیچ چراغی روی داشبورد روشن نمی‌شود به این معناست که باتری خالی شده است.

•  صدای استارت ماشین کندتر و بی‌جان‌تر از حالت عادیست: اگر ماشین را استارت بزنید و موتور استارت صدای بی‌جانی بدهد یا تاخیر داشته باشد یا اینکه تقلا بکند، همگی نشان از این دارند که باتری ماشین مشکل داشته و نیاز به بررسی دارد.

•  چراغ‌های جلوی کم‌نور: کم‌نور بودن چراغ‌های جلو هنگام خاموشی ماشین نشان از خرابی باتری دارد؛ در صورتی که کم‌نوری چراغ جلو زمان حرکت ماشین به معنی خرابی دینام است.

•  چراغ هشدار باتری یا سیستم شارژ ماشین روشن می‌شود: برخی ماشین‌ها چراغ هشداری دارند که نشان می‌دهد باتری خالی شده است یا رو به خرابیست.

•  باتری ترک خورده است یا نشتی دارد: اگر روی بدنه باتری شما ترک یا شکافی مشاهده می‌کنید یا متوجه نشتی یا آسیبی در باتری شدید، باید فورا آن را تعویض بنمایید.

دستگاه الکترونیکی‌ای به نام مولتی‌متر وجود دارد که می‌توان از آن برای بررسی ولتاژ باتری ماشین استفاده کرد. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا زمان مناسب برای تعویض باتری ماشین را تشخیص دهید. 
اگر هیچ یک از این روش‌ها برای شما مطلوب نیست، می‌توانید ماشین خود را به یک تعمیرگاه ببرید. آن‌ها باتری را آزمایش می‌کنند و اگر نیازی به تعویض باتری باشد به شما اطلاع می‌دهند. یک مزیتی که این روش دارد این است که می‌توانید از آن‌ها بخواهید دینام و سیستم شارژ ماشین را نیز بررسی کنند تا کاملا مطمئن بشوید که مشکل روشن نشدن ماشین‌تان از کدام قطعه است.

مرحله نخست: خارج کردن باتری فرسوده از کاپوت

با مطالعه مقاله آموزش نحوه تعویض باتری ماشین درمی‌یابید که تعویض باتری ماشین اساسا به ۲ مرحله تقسیم می‌شود. مرحله نخست طبیعتا باز کردن و جدا کردن باتری کهنه از ماشین است.در این بخش به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم که برای خارج کردن باتری کهنه از کاپوت، چه کارهایی باید انجام بدهید.

1. ماشین را روی یک سطح صاف در یک محیط ایمن پارک کرده و خاموش کنید

تا حد ممکن از تعویض باتری در کنار جاده خودداری کنید. یک محیط ایمن برای این کار پیدا کنید که دور از ماشین‌های دیگر، جرقه، آب و آتش باشد. ترمز دستی را بکشید و ماشین را خاموش کنید. سوئیچ را از ماشین خارج کرده و مطمئن شوید که هیچ برقی در ماشین جریان ندارد.

•  پارکینگ همیشه بهترین مکان برای تعویض باتری است. فقط لازم است مطمئن شوید که مکان مورد نظر از تهویه هوای مناسبی برخوردار است. (برای مثال در پارکینگ را باز بگذارید.)

•  جداسازی باتری موجب ریست شدن ساعت، رادیو، مسیریاب و تنظیمات آلارم می‌شود.

2. تجهیزات ایمنی را به تن کرده و کاپوت را بالا بدهید

باتری‌ها حاوی محلول الکترولیت سولفوریک اسید می‌باشند که قابلیت خورندگی داشته، پوست را می‌سوزاند و گاز هیدروژن قابل اشتعال آزاد می‌کند. از همین رو، پوشیدن دستکش‌های کار سالم و عینک ایمنی برای محافظت از خودتان فراموش نکنید! حال کاپوت را بالا بزنید و در صورت لزوم با استفاده از یک تکه چوب یا میله آن را ثابت نگه دارید.

•  هرگونه زیورآلات فلزی از قبیل انگشتر و ساعت را از دست خود دربیاورید تا از خطر برق‌گرفتگی پیشگیری کنید.

•  لباس‌های کهنه بپوشید تا در صورت روغنی شدن به مشکلی برنخورید.

3. باتری را شناسایی کنید

باتری در یکی از گوشه‌های کاپوت واقع شده است. در غیر این صورت نزدیک شیشه جلو و گلگیر را بررسی کنید. جعبه باتری مستطیلی که ۲ کابل به آن متصل شده‌اند را پیدا کنید. در برخی ماشین‌های جدیدتر ممکن است باتری زیر یک کاور پلاستیکی باشد، در این صورت باید ابتدا کاور را جدا کنید.

•  در صورتی که نتوانستید باتری را پیدا کنید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

•  توجه داشته باشید که در خودروهای بسیار معدودی باتری به‌جای کاپوت، در صندوق عقب قرار دارد.

4. نخست کابل منفی را جدا کرده و با یک بست پلاستیکی ببندیدش

همیشه کابل منفی را پیش از کابل مثبت جدا کنید تا از بروز اتصالی برق جلوگیری کنید. پایانه منفی باتری در بیشتر موارد با رنگ مشکی مشخص شده است و گاهی یک علامت منفی “-” نیز کنار آن درج شده است. اگر سرباتری روکش پلاستیکی داشت، آن را جدا کرده و سپس گیره کابل را با یک آچار شل کرده و آن را از باتری جدا کنید.

•  از یک بست پلاستیکی استفاده کنید تا کابل منفی را داخل کاپوت بسته و ثابت کنید. مراقب باشید که کابل با فلزی برخورد نداشته باشد.

•  بسته به نوع خودرو، برای جدا کردن کابل‌های باتری ممکن است به آچار ۷، ۸، ۱۰، یا ۱۳ میلی‌متری نیاز داشته باشید. با این حال اگر سرباتری‌ها گیره فشاری داشته باشند دیگر برای جدا کردن کابل‌ها نیازی به آچار نخواهید داشت.

5. کابل مثبت را جدا کنید و سپس با بست پلاستیکی ببندیدش

پایانه مثبت باتری در اکثر موارد با رنگ قرمز مشخص شده است و گاها یک علامت مثبت “+” نیز کنار آن درج شده است. درست مانند مرحله پیشین درپوش پلاستیکی سرباتری (اگر درپوش داشت) را برداشته و با استفاده از آچار، گیره کابل مثبت را باز کرده و کابل را از پایانه باتری جدا کنید. کابل را با استفاده از بست پلاستیکی ثابت کنید.

هشدار: مطمئن شوید که کابل‌های مثبت و منفی با یکدیگر تماس نداشته باشند و همچنین با هیچ چیزی که از جنس فلز باشد برخورد نکنند، چرا که این موارد می‌توانند موجب ایجاد مدار الکتریکی کوتاه خطرناک بشوند.

6. باتری را از کاپوت خارج کنید

بستی که باتری را در محلش ثابت کرده است را پیدا کرده و سپس هر اتصالاتی که بست را به باتری متصل کرده است باز کنید. برای این کار ممکن است به آچار بکس (جغجغه)، سری مناسب و میله اضافی نیاز پیدا کنید. پس از آنکه تمام اتصالات را باز کردید، باتری را از کاپوت خارج کرده و آن را روی زمین بگذارید.

•  باتری ماشین ممکن است وزنی بیشتر از ۹.۱ کیلوگرم داشته باشد، از همین رو بد نیست اگر از یک دوست برای بلند کردن باتری کمک بگیرید.

مرحله دوم: نصب باتری نو

مرحله دوم در تعویض باتری ماشین، جاگذاری و نصب باتری ماشین نو می‌باشد. در این مرحله درباره اینکه با باتری کهنه چه باید کرد، باتری جدید باکیفیت را از کجا خریداری بکنیم و نصب باتری نو روی ماشین صحبت کرده‌ایم، پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید؛ دیگر تا پایان کار چیزی نمانده است!

1. پایانه‌های باتری را از رسوبات پاکسازی کنید

پس از خارج کردن باتری از ماشین، پایانه‌های آن را بررسی کنید تا ببینید آیا هیچ رسوبی پیرامون آن‌ها مشاهده می‌کنید یا خیر. رسوبات پایانه باتری مانند انباشت پودری‌ای به رنگ آبی، سبز، طوسی و یا سفید می‌باشد. با استفاده از سمباده، پایانه‌های باتری را تا حدی که براق بشوند از رسوبات بزدایید.

•  به خاطر داشته باشید که رسوبات پایانه‌های باتری در واقع اسید باتری هستند که رسوب کرده‌اند؛ بنابراین از تماس آن با پوست یا لباس‌تان جدا بپرهیزید.

2. باتری تعویضی مناسب را خریداری کنید

از تمام اطلاعات باتری کهنه مانند ابعاد، ظرفیت الکتریکی، سایز و شماره قطعه عکس یا یادداشت بردارید. برای خرید بهترین گزینه برای باتری تعویضی تنها کافیست با مشاوران ما در آقای باطری تماس بگیرید و سال ساخت، مدل و سایز موتور ماشین خود را با مشاوران ما در میان بگذارید؛ آن‌ها به شما کمک می‌کنند بهترین و مناسب‌ترین باتری را برای ماشین‌تان خریداری کنید.

•  باتری‌های اتوموبیل در ابعاد و ظرفیت‌های الکتریکی گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند، بنابراین حتما مطمئن شوید که باتری مناسب خودروتان را تهیه می‌کنید. زیرا اگر باتری ابعاد درستی نداشته باشد در جایگاه تعبیه‌شده‌اش در کاپوت جا نخواهد گرفت.
•  باتری کهنه را نزد خود نگه دارید چرا که برخی از فروشندگان مانند آقای باطری با دریافت باتری کهنه، یا به اصطلاح “داغی باتری”، مبلغ آن را از هزینه باتری جدید کم می‌کنند.
•  اگر فروشگاه باتری داغی باتری را از شما دریافت نکرد آن را دور نیندازید چرا که حاوی مواد سمی می‌باشد. در عوض داغی باتری را به یک مرکز بازیافت بسپارید.

3. باتری جدید را در جایگاه خود قرار داده و با بست محکمش کنید، سپس به سرباتری‌ها را روغن بزنید

باتری جدید را در حایگاهش داخل کاپوت بگذارید و با بست باتری آن را سر جای خود ثابت کنید. به عبارتی دیگر باید همان فرآیندی که در خارج کردن باتری انجام دادیم را معکوس کنیم. حال هر دو پایانه باتری را با استفاده از روغن لیتیوم چرب کنید تا از تشکیل رسوب پیرامون آن‌ها جلوگیری کنید.

•  مطمئن شوید که جهت باتری داخل کاپوت مانند جهت باتری قبلی باشد.
•  تمامی بست‌ها و پیچ‌های آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که باتری به خوبی سر جایش سفت شده است و هنگام رانندگی به لرزش یا حرکت نمی‌افتد.
•  اسپری روغن لیتیوم را روی هیچ یک از قطعات داخل کاپوت و موتور اسپری نکنید. اسپری لیتیوم فقط و فقط برای برای پایانه‌های مثبت و منفی باتری مناسب است.

4. نخست کابل مثبت را وصل کنید

بستی که کابل مثبت را نگه داشته بود باز کنید. مواظب باشید که سر کابل به هیچ چیز فلزی‌ای اصابت نکند. کابل را روی پایانه مثبت بگذارید و با استفاده از آچار آن را روی پایانه محکم کنید. اگر پایانه باتری‌تان درپوش پلاستیکی داشت، آن را روی پایانه قرار بدهید.

هشدار: برای اینکه ناخواسته مدار الکتریکی را پیش از آن که همه‌ چیز وصل شده باشد به جریان نیندازید، همیشه ابتدا کابل مثبت را وصل کنید.

5. حال کابل منفی را وصل کنید

فرآیند مرحله قبل را این بار روی کابل منفی اجرا کنید. بست را باز کنید و کابل منفی را به پایانه منفی ببندید. گیره کابل را با آچار سفت کنید. مراقب باشید که چه آچار و چه کابل با هیچ چیز فلزی‌ای برخورد نداشته باشند، این می‌تواند موجب به یک تخلیه بار الکتریکی خطرناک بشود.

6. کاپوت را ببندید و ماشین را استارت بزنید

مطمئن شوید که تمام ابزار را از روی کاپوت برداشته‌اید، سپس آن را ببندید. اگر همه چیز را درست انجام داده باشید و واقعا باتری منشا مشکل برقی شما بوده باشد، ماشین باید دوباره به خوبی استارت بخورد. 

•  مطمئن شوید لوازم الکتریکی شما به درستی کار می‌کنند، سپس ساعت، رادیو و مسیریاب خود را دوباره تنظیم بکنید.


جمع‌بندی

همان‌طور که در آموزش نحوه تعویض باتری ماشین مشاهده کردید، تعویض باتری چندان کار دردسرسازی نیست. تنها چیزی که مهم است این است که این فرآیند با دقت فراوان صورت گرفته و تمام جوانب ایمنی در آن رعایت بشود. با این وجود شاید باز هم افرادی باشند که وقت، حوصله و یا تمایلی نداشته باشند که باتری ماشین‌شان را خودشان تعویش کنند. خبر خوب این است که با خرید از آقای باطری نه‌تنها از مشاوره و ارسال رایگان برخوردار می‌شوید، بلکه متخصصان ما به رایگان باتری ماشین‌تان را تعویض کرده و پیش از اتمام فرآیند تحویل کالا، باتری را روی ماشین شما تست می‌کنند. بنابراین اگر نمیخواهید زحمت تعویض باتری کهنه با باتری جدید را به دوش بکشید تنها کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید تا هرچه سریع‌تر فرآیند خریدتان را آغاز کنید.